DE HIERARCHISCH-EXTRAVERTE VROUW
Ambitie
Je kracht is je cognitieve inzicht in het gevoelsleven van anderen. Want hoewel empathie niet je sterkste kant is, ben je prima in staat door je inzicht in de overtuigingen en wensen van anderen, daar zo nodig op in te spelen (Baron-Cohen, 1988). Eén van je sterke kanten is je zelfbeeld. Je ziet jezelf als aantrekkelijk (Holzman & Strube, 2010) en trekt graag de aandacht (Störmer & Alvarez, 2016). Je besteedt relatief veel geld aan kleding en cosmetica, kijkt veel in de spiegel en maakt bij voorkeur zo veel mogelijk selfies in opvallende omgevingen zoals bijeenkomsten, feesten en bijzonder locaties. De kracht van je zelfbeeld is dat veel mannen in jouw zelfbeeld geloven (Campbell, 2004), ook omdat je heel goed weet welke uiterlijke aspecten voor mannen aantrekkelijk zijn, zowel voor een korte als voor een lange termijn relatie (Confer et al, 2010; Jones, 1995).
Uiterlijk
De meeste mannen zijn, in tegenstelling tot vrouwen, meer geïnteresseerd in de uiterlijke aspecten van vrouwen zoals leeftijd, gezondheid, waist-hip-ratio, billen en borsten (Grillot et al., 2014; Miller, 2000). Je realiseert je dat heel goed en benadrukt je jeugdige verschijning door het dragen van overwegend roze kleding, speldjes in je haar, korte mouwen en strakke kleding. Een belangrijk item is het maken van selfies, vaak meerdere keren per dag. Je zet deze graag voor een groot aantal kijkers op Instagram. Een zwakte van je zelfbeeld is dat uiterlijke aantrekkelijkheid voor veel mannen slechts een beperkte houdbaarheidsdatum heeft.
Opleiding en werk
Je hebt geen duidelijk beeld van wat je wil worden. Je hebt inmiddels wel als voordeel van je zelfbeeld gemerkt dat het je in allerlei situaties helpt daar te komen waar je wil. Zowel op school als bij het zoeken van een baan heb je al snel in de gaten hoe je zelfbeeld je kan helpen goede cijfers te halen en een goede functie in een organisatie (Luxen & Van de Vijver, 2006). Mensen in de organisatie, vooral mannen, gunnen je graag je succes en zullen je daar ook graag voor belonen (Putz et al., 2015). Dat je, vaker dan veel anderen, succes hebt is een belangrijk doel voor je. Je nieuwsgierigheid heeft geholpen te ontdekken hoe belangrijk materieel bezit en status is in de moderne samenleving. Je kracht is dat je er veel voor over hebt om een zekere status te bereiken, maar dat is tegelijk je zwakte omdat dit natuurlijk niet altijd zal lukken (Sundie et al., 2010). Je hebt namelijk ook een beetje geluk nodig in je streven, en dat is niet altijd voor handen.
Een andere sterke en interessante kant van je karakter is je sociale nieuwsgierigheid. Je hebt een immense dorst naar waar anderen, vooral beroemde en bekende mensen, mee bezig zijn (De Backer et al., 2007; De Backer & Fisher, 2012), je leest een grote hoeveelheid tijdschriften en tabloids, houdt trends en hypes bij op het gebied van mode, reizen, cosmetica, restaurants, nieuwe en bijzondere locaties en bent vaak te vinden bij bijzondere gelegenheden. Bij voorkeur zoek je ook een opleiding en een functie waar je zelfbeeld goed tot zijn recht komt en waar je telkens veel nieuwe mensen ontmoet. En hoewel je weet dat de concurrentie moordend is, zou je het liefst model, actrice, influencerof zangeres worden. Een voordeel is dat je een grote groep mensen kent en makkelijk nieuwe contacten legt, zowel via Facebook en Instagram als op feesten en partijen. Sociaal ben je dan ook slim in het kiezen van de juiste route op weg naar succes.
Relaties
Je kracht is dat je (onbewust) een goed beeld hebt van een vaste relatie en daarbij afwegingen maakt (Buss & Shackelford, 2008). Je bent niet geïnteresseerd in mannen van je eigen leeftijd, maar zoekt liever iemand die een paar jaar ouder is. Bovendien geef je de voorkeur aan een durfal, een stoere man die bereid is risico’s te nemen (Kelly & Dunbar, 2001). Een relatie moet, om voor jou enig toekomstperspectief te hebben, door je partner worden geschraagd door een succesvolle carrière of in ieder geval de belofte van succes (Buss, 1989; Buss & Schmitt, 1993). Je duldt niet dat deze partner zich naar jou al te dominant opstelt, hoewel hij dat in zijn relaties met anderen misschien wel doet. Intussen blijf je hard werken aan je reputatie-management (Frith & Frith, 2008) want iedere relatie kan uiteindelijk stuk lopen. Het voordeel van het hebben van een vaste relatie is dat het een sterke positie biedt. Je kracht is ook dat je bereid bent daar veel energie in te stoppen en je zo vaak mogelijk met je partner onderweg bent. Dat heeft ook het voordeel dat er geen kapers op de kust opduiken. De zwakte van je overtuigende zelfbeeld is dat je weinig vriendinnen hebt. Er heerst onder vrouwen, zeker vrouwen zoals jij, onderling een sterke concurrentiestrijd (Wang & Griskevicius, 2013). Terwijl mannen elkaar – soms letterlijk – in de haren vliegen, buiten vrouwen liever hun verbale aanleg uit. Roddels, geruchten en stigmatisering zijn effectieve wapens om elkaar haarfijn en vernietigend zwart maken (Campbell, 2004; Fisher, 2004; Puts, 2010).
© 2009/2020, Simons & Waldorp
